Sokan hosszú évekig semmit nem tesznek a halláskárosodás ellen. Egyre csak halogatják az audiológusnál tett látogatást vagy a hallókészülék beszerzését. Nem érzik sürgősnek a dolgot, mert a hallásveszteség általában hosszú évek során, fokozatosan jelenik meg. Az első jelek általában alig észrevehetők.
 
Ha hallásveszteségre gyanakszik, akkor minél hamarabb keressen fel egy hallásgondozó szakembert.
Ez azért nagyon fontos, mert csak az orvos tud pontos diagnózist adni és megállapítani a hallásveszteség mértékét. Ha hosszabb ideje szenved a hallásveszteségtől, akkor jó eséllyel hallókészülékre lesz szüksége a hallása javításához.
 
Habár a hallásveszteségnek számos típusa létezik, az audiológus a legtöbbször képes valamilyen megoldást ajánlani. A hallásveszteség leggyakoribb típusai a következők:
Vezetéses típusú halláscsökkenés
A vezetéses típusú halláscsökkenés megnehezíti a hangok eljutását a belső fülhöz. Ilyen esetben a hangok nem képesek átjutni a külső és a középfülön. Az érintett nehezen hallja meg a halkabb hangokat, és az erősebb hangok is fojtottá válhatnak. A vezetéses típusú halláscsökkenésnek számos oka lehet, például a középfülbe került folyadék, a fülgyulladás, az otitis media (középfülgyulladás), a fülkürt diszfunkciója vagy a dobhártyaszakadás.
Idegi típusú hallásveszteség (SNHL)
Az idegi hallásveszteséget a belső fül sérülése okozza. A halk hangok alig hallhatóvá válnak, de az erősebb hangok sem lesznek tisztán kivehetők. A hallásveszteség fő okai bizonyos betegségek, a hallást károsító gyógyszerek, az öregedés, a fejet ért trauma és egyéb tényezők lehetnek. Súlyos hallásveszteség esetén az orvos cochleáris implantátumot javasolhat.
Kevert hallásveszteség
A kevert hallásveszteséget a külső fül vagy a középfül, és a belső fül sérülése okozza. A vezetéses- vagy az idegi típusú hallásveszteség kiváltó okai kevert hallásveszteséghez is vezethetnek.
Mivel a hallásveszteség az élet minden területére kihat, nagyon fontos, hogy audiológushoz forduljunk. Az adott esettől függően az orvos hallókészülék használatát javasolhatja a hallás javítása érdekében. Orvosa Önnel együttműködve segíthet a hallás helyreállításában és a szükséges kezelésben.

Az orvosnál tett látogatás mellett számos olyan tevékenység is végezhető, amely javítja a hallást.

Rejtvényfejtés

Az agy fantasztikus szerv, amely jelentős szerepet játszik a fülön keresztül érkező hangok feldolgozásában. Akárcsak az izmokat, az agyat sem árt edzeni, hogy formában maradjon.

Amellett, hogy szórakoztató, a rejtvényfejtés az agynak is jót tesz, és segít megelőzni a szellemi leépülést. Néhány példa a különféle rejtvényekre: keresztrejtvények, szókereső és Soduku. A „gyakorlatokat” rendszeresen, legalább hetente, de lehetőleg minden nap érdemes végezni.

Kártyázás

A kártya és a társasjáték szintén szórakoztató módja annak, hogy kapcsolatban maradjon családtagjaival és barátaival. A társasági élet különösen alkalmas arra, hogy megakadályozza az elszigetelődést. Sok ember szorongani kezd és depresszióssá válik, ha romlik a hallása, ezért kevésbé vesznek részt a társasági életben.

Jóga a hallásért

A jóga jó hatással van a testre, az elmére és a lélekre. Tudta, hogy egyes jógapózok a hallását is javíthatják? A jóga úgy javítja a hallást, hogy serkenti az agy és a fül vérkeringését. A jobb vérkeringés javítja az idegek működését és segíti a sejtek méregtelenítését.

A vérkeringés javításához a legjobb jógapózok a fa, a kobra, a háromszög és a teve póz. A kutatások szerint a jóga a fülzúgás (tinnitus) tüneteit is enyhítheti. A rendszeres jógázás a szorongást és a stresszt is csökkentheti.

Napi testmozgás

A napi testmozgás elengedhetetlen nemcsak a fül egészsége, hanem a testi és lelki egészség szempontjából is. Ha minden napját aktívan tölti, az sokféle kedvező hatással van a közérzetére. Nem kell minden nap félmaratont futnia, hogy élvezze a testmozgás egészségügyi előnyeit. Válasszon olyan tevékenységet, amelyet élvez: például séta, kocogás, úszás, ugrás, jóga vagy esetleg kertészkedés. Ezek bármelyike edzi a testet és javítja a vérkeringést. Válasszon kedve szerint: a lényeg az, hogy ne hagyja abba, és a testmozgás váljon a mindennapi rutinja részévé.

A testmozgás csodákat tesz a belső fül vérkeringésével. A belső fül „hallórésze”, az úgynevezett cochlea (más néven: csiga) számára a jobb vérkeringés rengeteg előnnyel jár. A cochlea a hallórendszer létfontosságú eleme, mivel ez a szerv alakítja át a hang rezgéseit idegi ingerületekké.
Akkor se adja fel, ha nem szeret edzeni. Még a viszonylag kis mennyiségű (hetente kétszeri) testmozgás is segíthet felvenni a harcot a hallásveszteség ellen. Fontos, hogy ne fejhallgatóval végezze a testmozgást, és mindenképpen kerülje a hangos zenét. A hangos zajról tudjuk, hogy károsítja a hallószőröket, és ezek nem nőnek vissza, ha egyszer elvesztek.
Ha mások is hallják a fejhallgatójából a zenét, akkor túl hangosan hallgatja.

Meditáció

A meditáció ősi módszer, és számos tanulmány bizonyítja az egészségre gyakorolt pozitív hatásait. Meglepő lehet, hogy még a hallást is javíthatja. Ha csendben ül, és befelé figyel, segít testének a vérnyomás és a vérkeringés szabályozásában és a többi élettani folyamat normalizálásában. A meditáció képes csökkenteni a stresszt, és ezáltal enyhíteni annak testre gyakorolt káros hatásait.

Ez az egyszerű, mégis rendkívül hatékony módszer elősegíti a mély relaxációt, és javítja az agy vérellátását. Amikor tudatosan figyel a környezeti hangokra, például a madarak csiripelésére, akkor a hallását is javítja. Ha hangokat használ a meditációhoz, egész nap sokkal jobban rájuk lesz hangolódva. Az idő múlásával a tudatalattija olyan hangokat is észlel, amelyekről korábban lemaradt. Lehet, hogy csupán mentális hallásjavulásról van szó, a hatása mégis rendkívüli.

A szabad levegőn, például egy parkban meditálva szinte elmerülhet a különféle hangokban. A meditáció részeként végzett mélylégzési gyakorlatok oxigénnel dúsítják a vért és javítják a vérkeringést. Próbáljon felváltva odafigyelni saját testére, majd a környezeti hangokra.

A hang lokalizálása

A legtöbben nem is tudják, de a hangok észlelésében nem csupán a fül vesz részt. Az agy is nagyon fontos szerepet játszik a hangok feldolgozásában. Ha megtanítja magának, hogyan fókuszáljon a zajra, javíthatja az agy feldolgozási funkcióját. A hang forrásának megállapítása hatékony módja annak, hogy fejlesszük az agy hanglokalizációs és -értelmezési képességeit. Az ilyen típusú hallásfejlesztő gyakorlatnak számos változata van.
  1. Tegyen fel zenét a lakásban, és sétálgasson: figyelje meg az apró különbségeket az észlelt hangban, miközben helyet változtat. Próbálja pontosan követni a dalszövegeket és azonosítani a különféle hangszereket. Időnként változtassa meg a hangerőt, valamint a gyakorlat helyét.
  2. Kapcsolja be a hangforrást (például egy rádiót) a szoba egy pontján. A hangerőt vegye alacsonyra. Kapcsoljon be egy másik hangforrást, és tegye a helyiség egy másik pontjára. Addig növelje a hangerőt, amíg a két különböző hangforrásból származó hang zajos környezetet nem teremt.
  3. Kérje meg egy barátját vagy családtagját, hogy olvasson fel mondatokat egy könyvből, miközben fel-alá sétálgat a szobában. Csukja be a szemét, koncentráljon, és ismételje meg a mondatokat hangosan, miközben próbálja kitalálni, honnan érkezik a hang.
A fenti gyakorlatokkal javíthatja a hallását. Ha eredményt szeretne elérni, fontos, hogy a gyakorlatokat rendszeresen végezze. Ha hallásveszteséget tapasztal, mindenképpen menjen el hallásvizsgálatra. A hallásveszteség típusának és súlyosságának megállapításához mindenképpen szakember által végzett hallásvizsgálatra van szükség.

A hallásproblémák orvoslásához gyakran a hallókészülék jelenti a legjobb megoldást. A hallókészülék javítja a hallást, és segíti az agyat a hallókészülék nélkül nem hallható hangok észlelésében. Súlyosbodó tünetek esetén forduljon szakemberhez, mivel megfelelő kezelés nélkül a hallásveszteség negatívan befolyásolhatja szellemi és fizikai közérzetét.
A legjobb módszerek a hallás javítására